Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2014

Ο επιστήμονας-μαλάκας και ο μαλάκας-επιστήμονας

Κάποτε στο Πανεπιστήμιο κυκλοφορούσε η έκφραση : "Όχι στον επιστήμονα - μαλάκα" που εννοούσε ότι ο επιστήμονας, εκτός από επαρκή γνώση του επιστημονικού αντικειμένου του, έπρεπε να έχει μια ευρύτερη παιδεία που θα τον έκανε ευαίσθητο στα κοινωνικά προβλήματα, στα προβλήματα του περιβάλλοντος και σε άλλα ζητήματα που αφορούν την ανθρώπινη ζωή.

Τελικά, αυτό το σύνθημα δεν ευδοκίμησε ποτέ και οι επιστήμονες-μαλάκες (από δω και στο εξής θα αναφέρονται ως Ε-Μ χάριν καλαισθησίας) πλήθυναν ανεξέλεγκτα και κατέλαβαν όλα τα δημόσια αξιώματα. Από αυτούς άλλωστε προέρχονται οι εκσυγχρονιστές και οι νεοφιλελεύθεροι που έχτισαν την "ισχυρή" Ελλάδα του χρηματιστηρίου, των Ολυμπιακών Αγώνων, της μίζας και της διαπλοκής. Αυτοί που ενώ έχουν καταστρέψει ό,τι έχουν αγγίξει, αντί να παραδεχτούν το φταίξιμό τους και να αποχωρήσουν με σκυμμένο κεφάλι, προσπαθούν να το μεταβιβάσουν στο "διεφθαρμένο" λαό. Παράλληλα, με έναν απέραντο κυνισμό, προσπαθούν να περάσουν το δίκιο του ισχυρότερου ως αξία αδιαπραγμάτευτη και πως "όποιος αξίζει θα προχωρήσει ενώ όποιος δεν είναι και τόσο ικανός, τι να κάνουμε; Έτσι είναι η ζωή!"





Χαρακτηριστικό δείγμα E-M είναι ο Γιάννης Στουρνάρας ο οποίος με περισσή άνεση και κυνισμό ανακοινώνει μειώσεις μισθών, συντάξεων, περικοπές δώρων και επιδομάτων, επιβολές φόρων σε ο,τιδήποτε και παράλληλα δηλώνει πως ό,τι κάνει το κάνει για να σωθεί η πατρίδα. Όμως, τι είν'η πατρίδα μας αν δεν είναι πρώτα απ'όλα οι άνθρωποί της; Ο Ε-Μ, όμως, δεν μπορεί να το σκεφτεί αυτό. Οι άνθρωποι της πατρίδας δεν του λένε τίποτα και τη δυστυχία τους, προφανώς, τη θεωρεί παράπλευρη απώλεια της κρίσης για την οποία δεν μπορεί να κάνει τίποτε, πέρα από το να δηλώσει ότι θλίβεται.




Όταν ο Ε-Μ ερωτάται αν μπορεί ο ίδιος να ζήσει με 500 ευρώ απαντά κατηγορηματικά πως, όχι δεν μπορεί , αλλά παρόλα αυτά γνωρίζει πώς είναι να ζει κανείς με 500 ευρώ γιατί τόσα παίρνει η μάνα του και η πεθερά του. Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν είναι τόσο ηλίθιος που εννοεί αυτά που λέει ή περνά εμάς για τόσο ηλίθιους. Ό,τι και από τα δύο αν συμβαίνει πάντως, η συμπεριφορά αυτή επιβεβαιώνει την κατάταξή του στους Ε-Μ.



Όμως, εκτός από τον επιστήμονα-μαλάκα, δηλαδή τον επιστήμονα που δυστυχώς για την κοινωνία δεν μπόρεσε να αποκτήσει ήθος και ευαισθησία, υπάρχει και ένα άλλο είδος, αυτό του μαλάκα-επιστήμονα, δηλαδή του ασήμαντου που νομίζει πως είναι σημαντικός, του ημιμαθή που νομίζει πως είναι διανοούμενος, του γελοίου που νομίζει πως είναι σοβαρός.  



Τέτοιος είναι ο άνθρωπος για τον οποίο έχουμε ξανακάνει αφιέρωμα βλέπε "εικόνα σου είμαι κοινωνία και σου μοιάζω" .

Ένας άνθρωπος που καταφέρνει να συνδυάσει απύθμενο θράσος, απέραντη αναίδεια, καταφανή διανοητική σύγχυση και άπειρη δόση σκατοψυχίας.  Ένας άνθρωπος που το βλέμμα του παραπέμπει σε παρανοϊκό και διεστραμμένο δικτάτορα (θυμηθείτε για παράδειγμα το βλέμμα του Παπαδόπουλου,του Παττακού, του Μουσολίνι). Ένας άνθρωπος που είναι η επιτομή της ύβρεως και που, αν μπορούσε να καταλάβει αυτά που λένε τα βιβλία που πουλάει, θα γνώριζε ότι τον έχει καταλάβει η άτις και πολύ σύντομα θα έρθει η νέμεσις. 

Σήμερα, όμως, δε θα μιλήσουμε εμείς γι'αυτόν. Θα μιλήσουν τα τραγούδια. Τραγούδια που ήδη έχουν αρχίσει να γράφονται γι'αυτόν και όπως πάει θα γραφούν και πολλά άλλα μέχρι η Ιστορία να αποκαταστήσει το χρέος της και να τον στείλει εκεί που του αρμόζει: σε ένα δημόσιο ψυχιατρείο να παριστάνει το Μεγαλέξανδρο.


Μια απορία έχω μόνο: Καταλαβαίνω ότι χαχόλοι υπάρχουν πολλοί ώστε να τον ψηφίσουν, κατανοώ ότι αυτή η κυβέρνηση δεν έχει την παραμικρή τσίπα και είναι ικανή να εντάξει στις γραμμές της οποιονδήποτε προκειμένου να επιβιώσει. Αυτό που δε μπορώ να χωνέψω, όμως, είναι πώς καταδέχονται οι γιατροί - πιθανόν ο πιο σημαντικός επιστημονικός κλάδος της χώρας- να τον έχουν ως πολιτικό προϊστάμενο και να συνομιλούν μαζί του. Είναι κι αυτή μια ακόμη απόδειξη του ξεπεσμού της κοινωνίας ως σύνολο.






Σημείωση: Οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν ότι μία "ύβρις" συνήθως προκαλούσε την επέμβαση των θεών, και κυρίως του Δία, που έστελνε στον υβριστή την «ἄτην», δηλαδή το θόλωμα, την τύφλωση του νου. Αυτή με τη σειρά της οδηγούσε τον υβριστή σε νέες ύβρεις, ώσπου να διαπράξει μια πολύ μεγάλη α-νοησία, να υποπέσει σε ένα πολύ σοβαρό σφάλμα, το οποίο προκαλούσε την «νέμεσιν», την οργή και εκδίκηση δηλαδή των θεών, που επέφερε την «τίσιν», δηλ. την τιμωρία και τη συντριβή/καταστροφή του. Από την κλασσική εποχή και μετά, σε πολλές περιπτώσεις οι έννοιες Άτη, Δίκη και Νέμεσις φαίνεται να αποκτούν στη συνείδηση των ανθρώπων ισοδύναμη σημασία, αυτήν της θείας τιμωρίας


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου